fredag 2 mars 2018

Inlandet

En ung kvinna från Stockholm bestämmer sig för att flytta till pojkvännen som bor i ett litet samhälle i Norrlands inland. Även fast deras relation är över innan hon hinner dit väljer hon att stanna där och skaffar sig ett jobb på ortens mataffär. Sakta börjar hon hitta sin plats, hon festar på Hotellet på lördagar och kör bil på isen.


Inlandet är en väldigt stark debutroman av Elin Willows och som plötsligt fanns överallt i mitt flöde på Instagram. Jag har alltid varit svag för böcker som utspelar sig i Norrlands inland, eftersom det är en miljö som jag känner mig hemma i (även om jag bor i en sydligare del av Norrland). Jag tycker att Willows har fångat känslan av att bo på en mindre ort där alla känner alla, eller i alla fall vet vem alla är. En annan sak som jag verkligen känner igen är känslan av sommarens eviga ljus och vinterns eviga mörker.

Inga kommentarer: