söndag 24 september 2017

Krokas

En septemberdag 1949 kommer Uli Hartmann med tåget till Krokom. Hon är en ung tyska som har på sig en kappa som hon tagit från sin förra arbetsgivare och i väskan har hon en bunt med brev som en Elsa Pettersson skrivit till Ulis älskare Hansi, som deserterat och dött under andra världskriget. Uli hoppas att Elsa kan ge några svar om vad som egentligen hände med Hansi. Elsa jobbar i lanthandeln och när de två kvinnornas väg kommer att korsas på flera sätt.

Krokas är Elin Olofssons fjärde roman och den här gången har hon skrivit en historisk roman, som även om den utspelar sig i Krokom fortfarande har kopplingar till Gäringsberg, där Olofssons tidigare romaner utspelar sig. Även om det här är en historisk roman så håller Olofsson kvar vid temat att skriva om kvinnor på landsbygden, en grupp som generellt sätt är underrepresenterade i litteraturen. Det är en väldigt bra berättelse om vänskap och kärlek och Olofsson visar än en gång att hon är en författare att räkna med.


För mig är det speciellt att få läsa en roman som utspelar sig i just Krokom, den ganska lilla byn som inte bara jag växte upp i, utan att även min pappa och farmor och farfar växte upp där. Även om det inte ges särskilt många vägbeskrivningar i boken så tycker jag mig i alla fall veta vart lanthandeln ligger och miljön känns bekant, särskilt närheten till skogen. Det finns ett par saker som jag inte kunde sluta tänka på när jag läste boken, det första var att 1949 var min farmor gravid med min faster och hon och farfar gifte sig. Farfar (och även hans pappa) jobbade för övrigt på massafabriken i Hissmofors. Den andra saken som jag inte kunde sluta tänka på var vår granne Ulla, som i likhet med romanens Uli kom från Hamburg och hamnade i Krokom (dock inte på samma sätt).

1 kommentar:

Anna sa...

Så spännande att känna igen miljöer, för mig som är uppvuxen på landsbygd så tycker jag min känna igen en hel del fastän jag aldrig varit i Krokom :-)