tisdag 22 augusti 2017

Veckans utmaning: Sakta vi gå genom stan

Den här veckan drar Kulturkollo igång med sina temaveckor efter sommar uppehållet och eftersom det idag är 100 år sedan författaren Per Anders Fogelström föddes och vi ska diskutera Mina drömmars stad på Facebook, så handlar den här veckan om Stockholm i veckans utmaning.

Ge oss ditt bästa Stockholmstips!

Jag är inte så väldigt bevandrad i Stockholm eftersom jag mest åker dit på korta besök då det är någon konsert eller liknande som jag vill gå på och brukar då passa på att besöka något museum eller utställning när jag ändå är där. Mitt bästa tips är nog Prins Eugens Waldemarsudde på Djurgården, ett vackert hus med en fantastisk trädgård som även är ett konstmuseum (och som har ett bra café).

Vilken är den bästa Stockholmsskildringen?

Eftersom jag som sagt inte är så hemmastadd i Stockholm så tycker jag att det kan vara svårt att veta vilka det är som har skildrat staden bäst. Det känns som att Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström ger hyfsat realistisk skildring av hur livet kunde se ut för fattiga arbetare under den senare delen av 1800-talet.

4 kommentarer:

http://tittelina.blogspot.com sa...

Jag tänkte som du, att jag inte är i Stockholm särskilt mycket nu för tiden, så jag kände att jag har svårt att komma med förslag.

Tyckte du löste uppgiften bra! Mina drömmars stad fick jag lust att läsa. Har inte läst den på många år.

Lotta sa...

Och jag har aldrig läst Mina drömmars stad... borde jag skämmas? ;)

FrökenChristina sa...

Undrar ibland som Fogelström skulle känna igen sig i Stockholm. Tror det skulle vara svårt.

Boklysten sa...

Mina drömmars stad borde jag läsa om.