söndag 13 augusti 2017

Lisa Larson

Jag har en förkärlek för den legendariska formgivaren Lisa Larson figurer och de senaste åren har några stycken flyttat in här hos mig. När jag nyligen kollade runt på internet om det fanns någon sammanställning av Lisa Larsons produktion upptäckte jag att det går att beställa tidningen Scandinavian Retros nummer om Larson från 2014. Nu har tidningen kommit och den innehåller 132 sidor med bara Lisa Larson, förutom att det är den (enligt egen uppgift) mest detaljerade och omfångsrika kartläggningen av hennes serieproduktion som gjorts så innehåller tidningen även intervjuer och reportage. Det är perfekt för mig som gillar hennes saker, men som inte känner att jag måste äga en massa figurer. Mina favoriter är människorna, särskilt barnen, medan jag inte alls är särskilt förtjust i en del av djuren. Larson har hunnit producera väldigt mycket sedan karriären inleddes på 1950-talet och hon är fortfarande aktiv.

Min samling är ganska liten och innehåller för tillfället fyra figurer, Nord och Nils från serien Världens barn, Skolpojken (det senaste tillskottet) och en tax som har en viss charm trots att den är ganska ful. Det kan mycket väl bli så att samlingen kommer att utökas framöver, men inte med så många figurer.

Jag har så klart även det klassiska luciatåget Advent (här på bild i tidningen eftersom mina figurer just nu befinner i en kartong med julsaker i källarförrådet). De här figurerna fick jag av mormor och morfar under uppväxten, först hade jag och syrran två figurer var och sedan fick vi de resterande figurerna så vi skulle ha varsitt komplett luciatåg. Min favorit är tomten, som jag fick min första jul (som även råkar vara det första året som de fanns i produktion).

Vill man köpa ett eget exemplar kan man göra det här

Inga kommentarer: