tisdag 25 juli 2017

Shenzhen - a travelouge from China

Nyligen lånade jag hem Guy Delisles serieroman Pyongyang från biblioteket utan att veta något om boken. Jag tyckte att det var en väldigt rolig, bra och intressant bok, så jag lånade hem de andra tre titlarna som biblioteket hade av Delisle. Än så länge har jag hunnit läsa en, Shenzhen – a tavelouge from China, som handlar om när Delisle var stationerad i den sydkinesiska staden Shenzhen för att övervaka animationen av en tv-serie som blivit flyttad till ett låglöneland. Delisle är duktig på att fånga känslan av hur det är att komma till en helt annan kultur och försöka ta sig fram och göra sig förstådd när man inte pratar språket och bor i flera månader i ett anonymt hotellrum och tyr sig till de få utlänningar som han träffar på i staden. Jag kommer inom en snar framtid att läsa och skriva om Delisles äventyr i Burma och Jerusalem också.

Inga kommentarer: