tisdag 11 juli 2017

Green Girl

Ruth är en ung amerikanska som bor i London, där hon försöker skapa sig en tillvaro. På dagarna arbetar hon på parfymavdelning på varuhuset Horrids, där hon försöker sälja parfymen Desire. På kvällarna och nätterna rör hon sig genom världen med en känsla av att det är stor ögonglob riktad mot henne och att hon är med i en film om sig själv. Ibland ligger Ruth hemma i sängen och orkar inte ta i tu med någonting, andra dagar festar hon hårt med rumskompisen Agnes och har tillfälliga affärer med men som hon helst inte skulle vilja vara med.


Green Girl är en bok som jag velat läsa sedan jag först hörde talas om den i samband med att jag läste Kate Zambrenos bok Hjältinnor, en bok som är en hybrid mellan en essä och en självbiografi. Det är en väldigt bra och stark berättelse som jag drogs in i och knappt lade ifrån mig innan boken var utläst. Jag känner verkligen med Ruth och hennes kamp för att skapa sig en tillvaro i ett annat land, hennes blyghet och hur hon försöker förhålla sig till omvärlden och hur hon tror att den ser på henne. Jag gillar även berättargreppet där det inte riktigt framgår vem det är som är berättaren. 

Inga kommentarer: