söndag 30 juli 2017

Ett litet liv

Ett litet liv är en berättelse om vänskapen mellan de fyra vännerna Jude, Willem, JB och Malcolm som träffas när de läser på college och sedan flyttar till New York, där de tillsammans försöker ta sig fram i storstaden. De är vilsna, rotlösa och det som binder dem samman är vänskapen och drömmen om att lyckas. I berättelsen centrum finns Jude, en ung man som livet behandlat illa och som har svårt att göra sig fri från sitt förflutna. Även fast de är en sammansvetsad grupp så förblir Jude en gåta för de andra eftersom han inte vill prata om sitt liv innan han började på college.


Det var nära att det inte blivit av att jag läste Hanya Yanagiharas succéroman Ett litet liv, även om det är många som hyllat boken så har jag varit avskräckt av hur tjock den är, 732 sidor för att vara exakt. Nu blev det så att jag vann boken tillsammans med de övriga nominerade till Årets bok och när den ändå låg och väntade här hemma samtidigt som allt fler började läsa och hylla boken på olika bloggar och på Instagram, så bestämde jag mig för att ge boken en chans. Det är jag väldigt glad för eftersom det är den bästa och starkaste boken som jag läst på länge, även om den också bitvis var så jobbig att läsa att jag var tvungen att lägga ifrån mig den för att jag inte orkade mer just då. Jag brukar kunna tycka att det sällan är motiverat för böcker att vara längre än 349 sidor och det är många gånger som jag önskat att det gick att redigera bort onödiga delar av böcker. Men inte den här gången, ingen gång under de 732 sidorna känner jag att den här boken skulle må bra av att kortas. Yanagihara har skrivit en helt otrolig berättelse om vänskap, kärlek och som lyckas beskriva en massa elände utan att grotta ner sig i det. Det här är troligtvis årets bästa bok, jag har i alla svårt att tro att jag kommer att läsa någon annan bok som är bättre än Ett litet liv.

1 kommentar:

Tantaugusta sa...

Jag höll i den där på Pocketshop i måndags men var mycket duktig och ställde tillbaka den på hyllan igen. Inga fler böcker förrän jag läst ut åtminstone tio till av mina olösta. Basta. Men, jag har noterat den som framtida köp :)