tisdag 6 juni 2017

Långhelgsläsning

Idag är det nationaldagen och eftersom den ny för tiden är en röd dag så innebär det att det varit den andra långhelgen på kort tid. Jag som aldrig tyckt om att arbeta på klämdagar är väldigt förtjust i att min nya (tillfälliga) arbetsgivare inte heller tycker att man borde arbeta på klämdagar och därför har även jag fått vara ledig. Den här helgen har inte bjudit på några vädermässiga höjdpunkter och ingen riktig anledning att gå ut för att göra saker, inte en på balkongen. Jag har tillbringat den största delen av helgen med att ta det lugnt och läst i kapp tvåveckorslånen från biblioteket, för självklart så kommer alla (ja, eller båda två i det här fallet) på en gång. Läsningen har flutit på bra under helgen och jag har precis börjar på bok nummer fyra, Jack of Spades av Joyce Carol Oates. Utöver den har jag hunnit med att läsa ut Den tunna blå linjen av Christoffer Carlsson, Hilma – en roman om Hilma af Klint av Anna Laestadius Larsson och Alex av Pierre Lemaitre.


Den kommande veckan kommer jag att försöka välja böcker av lagom längd som passar in så att jag kan börja på den fjärde boken i Elena Ferrantes Neapel-kvartett, Det förlorade barnet, när den kommer. Den 12 juni ska den finnas i butik, så det är nära nu.

Inga kommentarer: