måndag 1 maj 2017

Tematrio - Maj, Maya, Mei o s v

Det har blivit dags för veckans tematrio hos Lyran och den här gången är det majtema

Dags för en ny månad och en ny variant av majtema. Det finns många författare och bokliga karaktärer som heter någon variant av Maj, t ex Maja, Mei, Maya eller liknande. Berätta om tre böcker skrivna en författare, eller innehållande en karaktär vid namn Maj!

När temat är Maj kändes det självklart att Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj skulle vara med. Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris är alla helt fantastiskt bra böcker.

En av mina favoritförfattare är Majgull Axelsson, som just nu är aktuell med den nya romanen Ditt liv och mitt och som jag ser fram emot att läsa under våren.


En bok som jag kommer ihåg från barndomen är den mysiga Majas alfabet av Lena Anderson, en bok som jag fortfarande har kvar i bokhyllan.


8 kommentarer:

Benita sa...

Liv till varje pris står fortfarande och väntar på att bli läst, måste försöka ta itu med den snart.

Hanneles bokparadis sa...

Maja är ju så fin

Boklysten sa...

Kristina Sandbergs trilogi är jag nyfiken på.

Sanna sa...

Maja-böckerna är ju för härliga, dem hade jag helt glömt bort.

Monika sa...

Har inte läst någon av dessa, inte ens Majas alfabet :)

Mia Eggimann sa...

Majas alfabet är så bra och det finns till och med en Maja docka.

Sara Pepparkaka sa...

Jag klickade inte med Sandbergs Maj, åtminstone inte den gången jag läste dem.

Åsa sa...

Majgull Axelsson är verkligen en fantastisk författare, vill läsa fler böcker av henne.