torsdag 11 maj 2017

Leaving the Atocha Station

Adam är en amerikansk poet som är i Madrid på ett stipendium och tanken är att han ska bedriva forskning kring inbördeskriget. Istället ägnar han den mesta tiden åt att knapra piller, röka hasch och titta på en tavla på Prado-museet. Han känner sig ganska misslyckad och att han inte kan prata spanska särskilt bra, även om de omkring honom ser en begåvad ung man.


Jag hade troligen inte läst Leaving the Atocha Station av Ben Lerner om det inte varit så att vi skulle diskutera i Madrid med Breakfast Book Club. Jag hade i alla fall inte läst den engelska utgåvan, men kanske den svenska översättningen, På väg från Atocha, som precis kommit ut (jag visste inte att den var på gång när jag köpte den engelska utgåvan). Det här är en bok som jag inte tyckte särskilt bra om och jag irriterade mig på Adam och hans egoistiska inställning till tillvaron. Hade det inte varit så att vi skulle diskutera boken hade jag inte läst ut den.

Inga kommentarer: