onsdag 17 maj 2017

Ditt liv och mitt

Utan att ha planerat det och utan att riktigt själv förstå det själv kliver Märit av tåget i Lund, en stad som hon inte satt sin fot i på över femtio år. Det är också den sista platsen som hon trodde att hon skulle återvända till. Det oväntade stoppet resan väcker en massa minnen från barndomen och när Märit i början av 1960-talet kom till Lund som student i en tid då det svenska folkhemmet blomstrade. På Norra kyrkogården finns en gravsten som berättar en annan historia, där ligger Märits bror Tok-Lars tillsammans med en massa andra patienter från Vipeholms anstalt för sinnesslöa. Det är första gången Märit besöker hands grav.


Ditt liv och mitt är Majgull Axelssons första roman sedan den oerhört starka Jag heter inte Miriam som kom för några år sedan. Det är en stark berättelse om familjehemligheter, hat, hämd och en systers skuld för något som hände för länge sedan. Det är också en berättelse om hur fruktansvärt illa samhället behandlade utvecklingsstörda för inte allt för länge sedan. Axelsson är en av mina favoritförfattare och jag tycker att tyvärr inte att det här är hennes bästa bok, men det är inte heller en av hennes sämsta. Det är trots allt en läsvärd bok.

Inga kommentarer: