söndag 21 maj 2017

Att komma hem ska vara en schlager

Trots att jag irriterade mig en hel del på Per Hagmans nya bok Allas älskare, ingens älskling kunde jag inte låta bli att ladda hem den enda av Hagmans böcker som jag vet att jag inte läst, Att komma hem ska vara en schlager från 2004, som e-bok från biblioteket. De både böcker hänger ihop på så vis att de båda är självbiografiska romaner där Hagman själv är huvudperson. Att komma hem ska vara en schlager utspelar sig ungefär tio innan Att komma hem ska vara en schlager och det är mycket som är sig likt och det verkar inte som att hänt så mycket med Hagman under åren. Det är ungefär samma kringflackande liv och en författare som inte kan skriva som beskrivs, med den skillnaden att Hagman i den här boken hintar om alla tjejer (och en kille) som han har tillfälliga sexuella möten med (och att det namedroppas en hel del). Även om Hagman känns som en omogen, överårig tonåring redan i den här boken, så upplever jag ändå att det på något sätt känns mer ok när han är 33 år än när han är 48 år. Kommer jag att läsa Hagman även i framtiden? Ja, troligtvis, särskilt som att han inte är den mest produktiva författaren och jag har troligen glömt bort min irritation när det är dags för nästa bok.

Inga kommentarer: