torsdag 27 april 2017

Helgfrågan v.17

Det har blivit dags för veckans helgfråga hos Mias bokhörna

Vad tror ni förlagen vinner på att ge oss bokbloggare recensionsexemplar?

Jag tror att förlagen ser recensionsexemplaren som en billig marknadsföring och ett sätt att få igång snacket på nätet om böckerna. Särskilt om det handlar om lite smalare titlar som inte annars kanske skulle ha recenserats på så många ställen, medan författare som Camilla Läckberg, Lars Kepler och Jo Nesbø säljer sig själva på ett annat sätt. När det gäller debutanter så har jag en känsla av att en del förlag skickar ut böcker till bokbloggaren utan de bett om dem med förhoppningen om att de ska läsas, recenseras och få en extra skjuts i marknadsföringen. Den känslan bottnar i att jag hittills i år har läst 10 böcker som skickats till mig och som är skrivna av författare som inte tidigare är utgivna på svenska (alla böckerna har dock inte kommit i år) och som jag inte aktivt bett om att få som recensionsexemplar.


15 kommentarer:

Ewa K sa...

Du har säkert rätt i att förlagen gärna skickar ut debutromaner till bokbloggarna.

Monika sa...

Oj, jag får nästan aldrig överraskningsböcker. Det kanske är lika bra :)

Mia Eggimann sa...

Ja överraskningsböcker är kul men de hamnar lite längre ner i bokhögen för precis som du säger man har inte bett om dem.
Och visst ger det lite extra reklam.

Madde sa...

Reklam är det nog förlagen vill ha, särskilt de lite mindre förlagen.
Men jag tycker de större förlagen har börjat skicka fler böcker också så det måste ju ge något!

Hanneles bokparadis sa...

att synas är väl viktigt, för de mindre i alla fall.

Mrs Calloway sa...

jag tror definitivt att de mindre och medelstora förlagen behöver bokbloggarna

Boklysten sa...

Håller med!

[Anna] sa...

Precis! Vissa författare behöver inte riktigt samma marknadsföring som andra, mindre kända författare/böcker och förlag vinner mycket på den reklamen vi kan ge :)

Annette sa...

Sant, jag håller med dig. Men hjälp vad många böcker du fått utan att behöva be om dem, det måste vara ett gott betyg för dig och din blogg, vad roligt! Jag har fått några stycken i år, men även om de inte är jättemånga är de ungefär 100 % fler än förra året ;) Däremot blev jag förvånad över att jag fick Häxan av Läckberg, jag trodde inte att förlaget skulle skicka den till oss som bokbloggar eftersom hennes böcker borde sälja sig själva. Men kanske är det så att man öser på med reklam även på storsäljarna, så att de säljer ännu mer och kan finansiera böckerna som inte säljer lika bra.

MissMagic sa...

Precis, det är ju väldigt smart marknadsföring. Speciellt för okända författare. Om boken får positiva ord om sig då ^^;

Midnattsord sa...

När man vill sälja så måste man synas. Har också fått en del överraskningsböcker men de har tyvärr en tendens att hamna längst ned i högen. Prioriterar ju de jag aktivt tackat ja till.

Bokdamen sa...

Låter trevligt att ha fått överraskningsböcker, även om de kanske hamnar längre ned i läshögen av olika skäl.

Lottens Bokblogg sa...

Jag har samma känsla när det gäller debutanter och det är av samma skäl. Alla dessa överraskningsböcker.

Åsa sa...

Har aldrig skickats på böcker jag inte först tillfrågats om utifall jag varit intresserad av. Vill nog ändå att de tar hänsyn till om jag vill läsa boken eller ej innan de skickar! :o

Lena sa...

Jag har också fått väldigt mycket debutromaner som jag inte bett om de senaste åren. Och så klart, just debutromaner kan få en bra skjuts om vi bokbloggare skriver om dem.