tisdag 25 april 2017

Årets bok

Idag presenterades de nominerade till Årets bok, ett pris som delas ut av Bonniers bokklubbar och där vinnaren röstas fram av läsarna. Själva priset delas sedan ut på Bokmässan i Göteborg i september. De böcker som är nominerade i år är;

Andras vänner av Liane Moriarty
Störst av allt av Malin Persson Giolito
Björnstad av Fredrik Backman
Ett litet liv av Hanya Yanagihara
Flickorna av Emma Cline
Glöm mig av Alex Schulman
Hennes nya namn av Elena Ferrante
Italienska nätter av Katherine Webb
Sanning och skvaller av Curtis Sittenfeld
Törst av Jo Nesbø
Vargarnas tid av Elisabeth Nemert
Lykttändaren av Pontus Ljunghill

Jag har fetmarkerat de fyra böcker som jag har läst av de tolv nominerade titlarna. Det är ingen av de övriga böckerna som står på min att läsa-lista för tillfället. Dock har jag varit sugen på att läsa Flickorna av Emma Cline sedan den kom ut, men det har inte blivit av. Jo Nesbøs bok började jag på, men kom inte så långt. Jag gissar på att det kommer att stå mellan Malin Persson Giolito och Fredrik Backman om första platsen, även om jag skulle bli väldigt glad om Elena Ferrante skulle vinna.


Röstar gör man på Årets boks hemsida.

Inga kommentarer: