fredag 31 mars 2017

Bokbloggsjerka 31 mars – 3 april

Det är fredag och det betyder att det är dags för veckans bokbloggsjerka

Hur viktigt är det med research tycker du? Kan det bli för mycket ibland, stör det dig när författaren inte verkar ha någon aning om vad denne skriver, etc.


Jag tycker om research och tycker sällan att det blir för mycket. Det beror också på vilken typ av bok det är, om det till exempel är en bok som utspelar sig i en historisk tid så vill jag att de yttre händelserna stämmer, särskilt om man blandar in verkliga personer. Jag tycker också att författare bör kolla upp geografiska fakta om de skriver om platser som de inte är bekanta med för att till exempel undvika att en person som bor i Jämtland åker till Luleå för att flyga till Arlanda. 

10 kommentarer:

Robert W sa...

Så det inte blir som när Anna Kinberg Batra sade att skid-VM i Falun placerade de svenska fjällen på kartan :)

Sara sa...

Ja, det får inte bli fel som är lätta att undvika om författaren gjort sin research.

Klimakteriehäxan sa...

Ack ja, det är lätt att hamna lite fel --- om man inte kollat först! -:D

Mia Eggimann sa...

Ja ibland kan det bli hur tokigt som helst.

Monika sa...

Jag är inte helt säker på att jag hade reagerat över jämtlänning som åker till Luleå för att flyga till Arlanda. Möjligtvis hade jag stannat upp och tänkt att det lät konstigt, men jag har själv flugit från Kastrup till Oslo för att komma till Dublin så... :)

Mrs Calloway sa...

viktigt med riktiga sakuppgifter även i skönlitteratur

Madde sa...

Vissa saker är ju inte svåra att kolla upp för en författare!

Ewa K sa...

Själv höll jag på att förlägga händelser i en stad på 1200-talet som inte ens var påtänkt då.

Lena sa...

Det skall helst kännas så trovärdigt som möjligt.

Åsa sa...

Säkert ett lysande exempel du gav där (troligen inte svårt att ta reda på heller), även om jag själv nog inte skulle ha lagt märke till det. :)