tisdag 14 februari 2017

En utmaning om kärlek och hatkärlek

Idag är det alla hjärtans-dag och då är det passande nog kärlekstema (med en nypa hat) hos Kulturkollo frågan i veckans utmaning lyder;

Vilken är din bästa kärleksskildring och vilken karaktär (från bok/tv/film) älskar du allra mest att hata?

Jag har läst en hel del kärleksskildringar genom åren och en som är riktigt fin är Grégoire Delacourts Kärlekens fyra årstider som kom på svenska i höstas och som handlar om fyra olika par som befinner sig på samma plats, men vars kärlekshistorier befinner sig på olika stadier.


Det är lite svårare att komma på vem som jag tycker mest om att hata, det finns ganska många att välja på. Men en som jag hyser lite extra hatkärlek till är Nino Sarratore från Elena Ferrantes Neapel-kvartett.

6 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har inte kommit mig för att läsa ens första delen av Neapel- kvartetten, men den finns i hyllan. Kärlekens fyra årstider står på läslistan

Monika sa...

Den där Neapel-kvartetten funderar jag fortfarande på om jag vill läsa eller ej :)

Helena (Kulturkollo) sa...

Åh Delacourts bok har jag precis lånat hem från biblioteket, jag har läst hans tidigare böcker och ser mycket fram emot denna.

Mia Eggimann sa...

Elena Ferrantes Neapel-kvartett funderar jag på att läsa, alla säger den ska vara så bra.

FrökenChristina sa...

Delacourts bok lät intressant.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Jag tyckte också att Delacourts bok verkar intressant. Tack för tipset!