lördag 12 november 2016

Nomineringarna till årets bästa kriminalroman

I torsdags presenterade Svenska Deckarakademin de nomineringarna till årets kriminalroman och de nominerade böckerna är;

Årets bästa svenska kriminalroman
Slutet på sommaren av Anders de la Motte
Luften är fri av Sara Lövestam
Eugen Kallmanns ögon av Håkan Nesser
Störst av allt av Malin Persson Giolito
Tre minuter av Anders Roslund & Börge Hellström

Jag har läst och tyckt väldigt bra om två av de nominerade böckerna, Sara Lövestam och Malin Persson Giolito, och håller på båda.

Årets bästa till svenska översatta kriminalroman
Yxmannen av Ray Celestin
Generation loss av Elizabeth Hand
Var du än är av Jax Miller
Den gode lögnaren av Nicholas Searle
Den siste pilgrimen av Gard Sveen

Den enda av böckerna som jag läst är Elizabeth Hand, och den var jag inte jätteimponerad av.


Den 20 november avslöjas vinnarna.

1 kommentar:

Tantaugusta sa...

Störst av allt tyckte jag var riktigt dålig men kag minns att jag tyckte om Generation Loss (var några år sedan jag läste den). De andra är okända för mig men Nesser gillar jag ofta så den testar jag nog senare.