torsdag 27 oktober 2016

okänd kontinent

När kommissarie Jean-Baptiste Adamsberg vid Parispolisens mordrotel är på en konferens i London så upptäcks en rad skor med avhuggna fötter i utanför en gammal barockkyrkogård. När Adamsberg kommer tillbaka till Paris så konfronteras han med ett väldigt brutalt mord i ett finare område. Spåren leder till en legend om vampyrer och vampyrjägare.


okänd kontinent är den tredje deckaren som jag läser av Fred Vargas och som handlar om den egensinnige kommissarie Adamsberg och hans excentriska kollegor (och katter). Jag älskar böckerna och köper här en massa saker som jag skulle störa mig på i andra böcker. Skulle någon annan deckarförfattare föra in ett vampyrspår så skulle jag skaka på huvudet och tänka att nu får det vara nog, men här så tänker jag istället att det är nog inte så otroligt ändå. Som tur är så har ytterligare fyra böcker kvar att läsa. 

Inga kommentarer: