onsdag 28 september 2016

Ny vardagsmat - godare och enklare rätter för hela veckan

Jag tycker generellt sett om att laga mat, men den senaste tiden så har jag saknat inspiration och mest lagat samma gamla rätter. När jag såg att Maria Zihammou, som skrivit en av mina mest använda och inspirerande kokböcker Fransk Bistro, skrivit en ny kokbok om vardagsmat så blev jag genast intresserad och till min lycka var Semic vänliga och skickade ett exemplar.

Ny vardagsmat – godare och enklare rätter för hela veckan innehåller precis det som titeln utlovar, en samling med rätter från olika delar av världen som är goda och enkla som passar bra som vardagsmat. Jag måste säga att med boken kom även min inspiration tillbaka och jag har ägnat mycket tid åt att bläddra fram och tillbaka i boken för att se vilka recept som jag vill prova först. Än så länge har jag hunnit provlaga en handfull recept och en lång lista på recept som jag vill laga. Jag tycker om att flera av recepten är vegetariska och att de blandade med de andra recepten. Mina favoriter hittills har varit receptet på helstekt kyckling med äpple och timjan som blev väldigt bra och i det här receptet på pasta carbonara har jag hittat en snabb och enkel rätt som det är bara att slänga ihop med några få ingredienser som jag nästan alltid har hemma. Näst på tur bland recepten är harira, en marockansk soppa med rotfrukter, linser, tomater och kikärtor som man antingen kan servera som den är eller med grytbitar av lamm.  


Semic skickade boken

Inga kommentarer: