torsdag 5 maj 2016

Jag utan dig

Callum jobbar på en PR-byrå i Sydney och varje dag pendlar han med färjan till förorten där han bor. En eftermiddag träffar han av en slump Lilah, som är en väldigt engagerad jurist och miljökämpe. Deras första möte utvecklar sig snabbt till en kraftig förälskelse och så nära kärlek vid första ögonkastet man kan komma, trots att de i mycket är varandras motsatser. Lilah gör dock i början sitt bästa för att kämpa emot och inte låta känslorna ta över genom att hitta den ena efter den andra ursäkten för att inte träffa Callum mer. När hon ger upp och låter känslorna ta över så dröjer det inte länge förrän symptomen som hon fruktat börjar komma tillbaka och blir att svårare att dölja.

Jag utan dig är den australiensiska romanceförfattaren Kelly Rimmers första bok på svenska och den marknadsförs som ett måste den som gillar Jojo Moyes Livet efter dig och eftersom jag tycker om att sticka emellan med den här typen av böcker så tänkte jag att det kunde vara något för mig. Berättelsen innehåller allt som den här typen av lättsammare böcker förväntas innehålla med kärlek som stöter på lite problem eftersom huvudkaraktärerna är väldigt olika och en lite allvarligare sida med sjukdomen som lurar i bakgrunden. Det är en helt ok bok, men det är inte den bästa måbra-bok som läst. Även om boken utspelar sig på andra sidan jorden i Australien så känns miljön ändå bekant eftersom den på många sätt påminner om den engelska miljön, med undantag för att det är högsommar vid jul.


Modernista skickade boken

Inga kommentarer: