onsdag 13 april 2016

vi var skapta för lycka

Sergio är en sextioårig man som har allt som han borde önska sig, en bra inkomst, ett vackert hem, en ung vacker fru och två barn. En dag kommer den jämnåriga Suzanne för att stämma det nyinköpta pianot, som det är tänkt att sonen Theo ska lära sig spela på, är Sergio inte beredd på den effekt som hon har på honom och vilka hemligheter från barndomen som väcks till liv.


Vi var skapta för lycka är den första boken av Véronique Olmi som översattes till svenska för ett par år sedan och det är den andra boken av Olmi som jag läser efter den nyutkomna den sommaren. Eftersom jag läst de två böcker så nära inpå varandra så är det oundvikligt att inte jämföra de båda böckerna, och jag tycker inte att vi var skapta för lycka är fullt lika bra som den sommaren. Därmed inte sagt att det på något vis är en dålig bok, för det är en bra bok. Det är också en bok som jag varit sugen på att läsa sedan den kom ut och som många gillat, vilket skruvat upp mina förväntningar en del (och uppskruvade förväntningar är inte alltid av godo). 

Inga kommentarer: