torsdag 7 april 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Ä

enligt Os kvinnoalfabet börjar närma sig slutet på alfabetet och den här gången har turen kommit till bokstaven Ä. När jag började fundera på svar som skulle passa på Ä så hade jag svårt att komma på en enda person med ett namn som börjar på bokstaven. Eftersom jag inte gärna lämnar någon fråga obesvarad så har jag fått tänja lite på gränserna för att hitta svar eftersom inte ens Google kunde hjälpa till den här gången.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på Ä vill du lyfta fram?
Den svenska änkedrottningen Lovisa Ulrika (1720-1782) var en väldigt kulturellt intresserad kvinna som bland annat grundade Vitterhetsakademien och som stöttade en rad olika konstnärer ekonomiskt, bland annat poeten Hedvig Charlotta Nordenflycht.

Vilken bok med en titel som börjar på Ä tycker du är läsvärd?
Än skyddar natten är den andra deckaren Anna Lihammer, som är en av de absolut bästa deckarförfattarna som kommit fram de senaste åren.

Vilket kulturellt verk som film, sång eller kanske en tavla på Ä tycker du om?
Jag tycker att Eva Dahlgrens låt Ängeln i rummet är underbar, både originalet och versionen som Laleh gjorde i Så mycket bättre för några år sedan.

Finns det någon kulturell kvinna på Ä som du nyfiken på?
En författare som i alla fall har ett Ä i namnet och som jag bara läst väldigt lite av för länge sedan är Märta Tikkanen.

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

inte lätt denna vecka

Västmanländskan sa...

Jag tog också en änkedrottning, men ditt val var ett bättre exempel på en kulturell kvinna.

Monika sa...

Anna Lihammer har jag inte läst än, men hennes första bok står redo i hyllan :)

Anna sa...

Änkedrottning hos mig också. Man tager vad man haver! :-)

Ina sa...

Man tager vad man haver. Själv gick jag bet denna vecka. Nu ser vi fram emot Ö.

Lotten sa...

Ängeln i rummet var den första jag kom att tänka på den här veckan!