lördag 9 april 2016

Hjältinnor

Hjältinnor är en bok av den amerikanska författaren och feministen Kate Zambreno och är en bok som inte är som någon annan bok som jag läst tidigare. Det är en blandning av en självbiografi, litteraturessä, roman och dagbok. Zambreno blandar sina egna erfarenheter med sin forskning som de kvinnliga modernistiska författarna, som aldrig fick samma respekt som sina hyllade, skrivande män. Här finns bland andra Zelda Fitzgerald, Jean Rhys, Jane Bowles, Anaïs Nin, Virginia Woolf och Vivienne Haig-Wood Eliot, skrivande kvinnor som alltid setts som mindre viktiga och mer som musor åt sina skapande män. De har skrivits ut ur historien, ibland fått sina texter förstörda (bokstavligt) och har ofta sjukdomsförklarats och låsts in på mentalsjukhus, där de skulle hållas så passiva som möjligt för att de ansågs inte klara av upphetsningen. Jag kan inte tänka mig att dessa konstnärliga kvinnor blev ett dugg bättre av att tvingas spela tennis och ägna sig åt trädgårdsarbete istället för att uttrycka sig konstnärligt. Det är en väldigt intressant bok som gjort att jag fått upp ögonen för en rad kvinnliga författare som jag i vissa fall inte ens hade hört talats om. Zambreno har även skrivit två romaner, O Fallen Angel och Green Girl, som också är sugen på att läsa framöver.


Modernista skickade boken

Inga kommentarer: