tisdag 1 mars 2016

Veckans utmaning om att lyfta på skämskudden

Den veckan har Kulturkollo ett skämskuddetema och veckans utmaning handlar om att lyfta på skämskudden och göra sina bekännelser.
Vad är din skämskuddekultur? Vilka böcker sätter du inte upp på läst-listan eller som halvt göms i bokhyllan? Vilka TV-serier kan du absolut inte missa, men som du inte direkt pratar om när andra vill ha tips? Vilka filmer kan du inte låta bli att gilla, trots att du vet att det egentligen finns så mycket ”bättre”? Eller du kanske har en skämskudde-crush på en Hollywood-stjärna eller pop-idol? Ta chansen att befria er från tyngden av skämskudden!

Generellt så skäms jag inte för den kultur jag konsumerar, men det finns ändå saker som jag inte pratat så högt om. När det kommer till litteraturen så skäms jag inte för det jag läser, jag står för att jag ibland behöver koppla av med lättsammare böcker där man från början vet att allt kommer att sluta lyckligt.

Däremot när det kommer till popmusik så finns det vissa skivor och spellistor som jag inte pratar så högt om, t ex så är Anders Glenmark en artist som jag inte pratar så mycket om att jag lyssnat på, både som soloartist, med systern Karin i Gemini och i GES.

Enrique Iglesias brukar jag inte heller berätta att jag lyssnar på, där finns det en problematik för mig med hans bitvis ganska sexistiska texter som ger de för övrigt bra låtarna en unken bismak. Med en del låtar så finns valet att lyssna på de spanska versionerna där jag inte förstår texten. Karln skriver i alla fall sina egna låtar och med tanke på alla hits som han haft genom åren så har en uppenbart en hel del talang och en ganska bra röst.


En annan sak som jag inte brukar prata så högt om är min förmåga att under sega lediga dagar fastna framför en del mindre bra tv-program, som gärna ska vara producerade USA, som Extreme couponing, How cleen is your house, Say yes to the dress, The Jeremy Kyle show, Biggest looser, Jerry Springer och program om horders. 

7 kommentarer:

Boklysten sa...

Hahaha, Say yes to the dress är en av mina senaste hang-ups"! Min man avskyr den så jag får titta på den på nätterna när han ligger och sover...

Viktoria/Kulturkollo sa...

Hehe, Say yes to the dress gillar jag också även om det var länge sedan jag såg något nu...;) Uppenbarligen är vi inte ensamma, annars håller jag med om att man inte ska skämmas över det man läser!

Anonym sa...

Åh! Jag var typ kär i Anders Glenmark back in the days. En stilig karl.

Monika sa...

GES som var så bra :) Jerry Springer såg jag med stor behållning för några år sedan. Det var ju fantastiskt kul.

Västmanländskan sa...

Jag är också väldigt fascinerad av den typen av TV-program ;)

Lotten sa...

Jerry Springer klarar jag inte av :-) Då vrider jag mig i soffan, det blir bara jobbigt.

Blogger sa...

Hello Everyone,

Below are the most recommended Bitcoin exchanges (BTC for Currency):
Coinbase: $1 min. transaction
CoinMama

Earn free Bitcoins with the best Bitcoin faucet rotator:
BEST Faucet Rotator