torsdag 18 februari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven U

Den här veckan har enligt Os kvinnoalfabet kommit fram till bokstaven U, en bokstav som var lättare än jag trodde att den skulle vara.

1. Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på U?
Jag har sagt det förr och jag kommer att säga det igen, men faktum kvarstår att Bea Uusma blev en stor favorit hos mig med den fantastiska boken Expeditionen: min kärlekshistoria.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på U vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Uma Thurman är en skådespelerska som gjort många bra och coola roller på bioduken, särskilt i Kill Bill och Pulp Fiction.

3. Vilket verk på U av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?
Jag vill minnas att tyckte väldigt mycket om De i utkanten älskande av Johanna Nilsson när jag läste den.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på U har du ännu inte utforskat?

Sigrid Undset är en författare som jag länge tänkt att jag borde utforska mer, jag är särskilt sugen på att läsa böckerna om Kristin Lavransdotter.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Sigrid Unset har skrivit fantastisk kvinnohistoria, glömde Bea Uusma, mycket intelligent och duktig kvinna.

Robert W sa...

Jag hade Uma Thurman i bakhuvudet, men jag kunde inte för mitt liv få fram hennes namn.

Mrs Calloway sa...

Bea Uusma så klart! varför kom jag inte på henne? och inte Uma Thurman heller!

Monika sa...

Jag hade sparat Uma Thurman till U, men fick använda henne under en annan punkt :)

FrökenChristina sa...

Johanna Nilssons bok är väldigt fin. Bra val tycker jag.