onsdag 20 januari 2016

Miniatyrmakaren

En höstdag 1686 knackar den artonåriga Nella Oortman på dörren till ett hus i Amsterdams rikaste kvarter. Istället för att mötas av sin nya make, den mer än dubbelt så gamle handelsmannen Johannes, så är det hans bitska syster Marin som tar emot bruden som just anlänt från landsbygden. När Johannes anländer så har han med sig en bröllopspresent, ett kabinettskåp som är en exakt kopia av deras hus. När Nella börjar inreda skåpet vänder hon sig till en miniatyrmakare som visar sig skapa små kopior av både människor och möbler som är överraskande lika de verkliga förlagorna. Allt eftersom Nella upptäcker vilka hemligheter som göms i sitt nya inser hon även vilka faror som hotar dem.


Miniatyrmakaren är författaren Jessie Burtons debutroman och den är en av de bäst säljande brittiska debutromanerna någonsin. Boken dök nyligen upp på min radar som ett tips när jag övervägde att åka till Amsterdam i vår. Det är inget större fel på boken, men jag fastnade aldrig riktigt i boken och jag tyckte att berättelsen var lite spretig och att inte alla trådar knöts ihop på slutet. Bland annat så tycker jag att Burton slarvar bort själva miniatyrmakaren som verkar veta saker som den inte borde och att den delen av berättelsen försvinner in i bakgrunden. 

1 kommentar:

MissMagic sa...

Åh synd att denna bok inte levde upp till sitt rykte. Jag tycker den är så vacker och hela iden med miniatyrversionen av deras hem är så intressant... Omslaget är hemskt fint också :)