måndag 19 oktober 2015

Nomineringarna till Augustpriset

Tidigare idag presenterades nomineringarna till årets Augustpris, som delas ut den 23 november i tre olika kategorier.

Skönlitteratur
Spådomen av Agneta Pleijel
Allt jag inte minns av Jonas Hassem Khemiri
Masja av Carola Hansson
Mary av Aris Fioretos
Bli som folk av Stina Stoor
Rörelsen: den andraplatsen av John Ajvide Lindqvist

I år har jag läst två av de nominerade böckerna, John Ajvide Lindqvist och Jonas Hassem Khemiri, vilket känns som i alla fall en mer än vanligt. Dessutom så känner jag till alla nominerade böckerna, vilket inte brukar vara fallet alla år.

Fackböcker
Min europeiska familj: de senaste 54000 åren av Karin Bojs
Käraste Herman. Rasbiologen Herman Lundborgs gåta av Maja Hagerman
Monstret i garderoben. En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates av Johan Hilton
Den sårade divan av Karin Johannisson
Knark: en svensk historia av Magnus Linton
Den nya staden av Lennart Persson

I den här kategorin har jag inte läst någon av böckerna, och kommer nog inte att göra det heller.

Barn- och ungdom
Nu är det sent av Emma Adbåge
Iggy 4-ever av Hanna Gustavsson
Alla går iväg av Eva Lindström
Ishavspirater av Frida Nilsson
När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
Din tur, Adrian av Helena Öberg och Kristina Lidström


Inte heller i den här kategorin har jag läst någon av böcker, dock så råkade jag få med mig När hundarna kommer från biblioteket idag.

Inga kommentarer: