måndag 7 september 2015

Jag är en tjuv

Det hela börjar med skylten som var en idé som säkerhetsvakten Roland kläckte i ett led att minska snatterierna på stormarknaden MegaLivs. Han trodde inte att någon som åkte dit för snatteri skulle välja att stå med en skylt runt halsen där det står ”Jag är en tjuv” istället för en polisanmälan. Men en dag står han där med en pojke som trots allt väljer skylten, något som skulle komma att innebära en förändring i Rolands liv och som leder till ett oväntat förslag.


Jag är en tjuv är författaren och skådespelaren Jonas Karlssons andra kortroman och den utspelar sig i likhet med den förra, God jul, på en arbetsplats. Den här gången är det en stormarknad som är spelplatsen, en miljö som jag är bekant med sedan jag inledde mitt arbetsliv på stans Domus-varuhus. Det är en underbar liten berättelse som utspelar sig vardagen, vilket Jonas Karlsson visat sig vara väldigt skicklig på att beskriva. Jag är en tjuv har under sommaren har gått som följetång i DN, men eftersom jag föredrar att läsa böcker i ett svep har jag fått vänta på att biblioteket skulle så in den.

Inga kommentarer: