torsdag 27 augusti 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven C

Linda på enligt O har dragit i gång med en nu utmaning, en alfabetsutmaning där det är fokus på kvinnor. Den här gången är det dags för bokstaven C.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på C?
Hos mig är Joyce Carol Oates en stor favorit, även om jag inte tyckt om allt jag läst av henne

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på C vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Christina Aguilera är artist som har en fantastisk röst och som även gjort en del låtar om att man ska stå upp för sig själv och inte ta skit. Efter att ha sett hennes skådespelarinsats i filmen Burlesque (mot bland andra Cher) så kan jag tycka att hon ska hålla sig till musiken

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.
Jag vet inte hur många det är som har läst Drömbokhandeln av Laurence Cossé, men de som inte har gjort det borde läsa den.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på C har du ännu inte utforskat?

Christin Ljungqvist är en författare som stått på min att läsa-lista ganska länge nu, och så småningom kommer jag att läsa någon av hennes böcker

1 kommentar:

Monika sa...

Joyce Carol Oates har jag inte läst något av, men de andra tre punkterna kan jag hålla med om :)