söndag 5 juli 2015

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Mitt sommarprojekt med att lyssna på samtliga Harry Potter-böcker börjar nu närma sig sitt slut då jag är klar med den sjätte och näst sista boken, Harry Potter and the Half-Blood Prince. Om mörkret och ondskan blir mer påtagligt i de tidigare böckerna så är det nu här på allvar och har även börjat påverka den icke-magiska befolkningen, mugglarna, och ingen tvivlar längre på att Voldemort är tillbaka. Jag börjar nu känna att böckerna är väldigt långa och troligen skulle ha vunnit på att kortas ner något, det blir bitvis väldigt omständligt. Det här är också boken där Snape äntligen får undervisa i Defense agaist the dark arts, ett jobb som han velat ha i många år. Sedan kan man fråga sig varför han vill ha en tjänst där ingen lärare lyckats stanna i mer än ett år.


En karaktär som jag tycker att bättre om ju längre jag lyssnar är Harrys kompis Neville Longbottom, som i början var en otursförföljd ung man som hade svårt med nästan alla ämnen och som man fick veta i förra boken hade kunnat få Harrys öde om Voldemort valt annorlunda efter att ha hört profetian. Neville är fortfarande inte skolans bästa elev, men han visar upp ett mod som få andra när han utan att blinka tar upp kampen tillsammans med Harry.

Inga kommentarer: