måndag 15 juni 2015

Tematrio - Stockholm

Den här veckan har Lyrans tematrio Stockholm som tema och jag har lyckats knåpa ihop en trio om vår huvudstad.

Stadserien av Per Anders Fogelström – i serien med fem böcker som inleds med Mina drömmars stad får man följa hur Stockholm utvecklas under nästan ett sekel genom att vi får följa en familj.

Norrtullsligan av Elin Wägner – handlar om fyra unga kvinnors liv i Stockholm runt sekelskiftet 1900. Det arbetar som kontorister och delar ett rum på Norrtullsgatan och hanterar vänskap, yrkesliv och förälskelser tillsammans.


Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist – utspelar sig i stockholmsförorten Blackeberg där den tolvårige Oskar lär känna den märkliga flickan Eli som flyttar in lägenhetern bredvid.

8 kommentarer:

Boklysten sa...

Har läst alla tre men faktiskt tänkt att det snart vore dags att läsa om Fogelströms serie.

Robert W sa...

Jag har aldrig läst något av Elin Wägner. Det kanske är en brist man borde åtgärda.

Mrs Calloway sa...

glömde Ajvide Lindqvist och Norrtullsligan. Fogelström - serien har jag läst en gång för länge sedan

Joelinda sa...

Det här var ju jättekul! ALLA dina tre böcker hörde till dem jag tänkte nämna på min egen blogg. Vad skoj, det har aldrig hänt förut att jag hittat tre av tre möjliga på någon annans blogg i tematrion :-)
Mycket bra val! Norrtullsligan och Låt den rätte komma in är väldigt bra. Stockholmsserien av Fogelström är min sommarläsning i år, men jag har ju läst stycken ur den och tyckte att den hade varit ett självklart val om jag bara kunde säga "den har jag läst!".

Sanna sa...

Bra trio! Jag klurade också på att ta "Låt den rätte komma in" men sen valde jag "Lilla Stjärna" av samma författare istället.

Monika sa...

Funderade på att ta med Låt den rätte komma in, men jag ville ha tre olika genrer så den fick inte vara med :)

Åsa sa...

JAL's roman har jag läst av dessa, men både Fogelström-serien och Norrtullsligan skulle jag gärna vilja få tid att läsa. :)

Benita sa...

Har inte läst någon av böckerna. Låt den rätte komma in har jag funderat på att läsa.