onsdag 3 juni 2015

Ett Castor-paket

För ett par veckor sedan kom det ett Castor-paket med posten från Alfabeta, som innehöll klassikern Castor snickrar, Castor titta och hitta!, Pyssla med Castor, ballong och ett vykort. Även om jag är förtjust i den charmiga bävern Castor så tillhör jag inte riktigt målgruppen, så jag har tagit hjälp av syskonbarnen A snart 6 år och L 2 år med att recensera böckerna.

Castor snickrar är en klassiker som nu kommer i nyutgåva och som jag läst mer än en gång för A genom åren och det har även funderats på om vi ska använda ritningen längst bak i boken för att snickra en likadan verktygslåda som den Castor gör. Precis som i de andra böcker om Castor så är berättelsen en pedagogisk genomgång av hur man i det här fallet snickrar en fin verktygslåda.

Castor titta och hitta! är en bok för lite yngre barn och visade sig vara en omedelbar hit hos L som hittills inte visat något större intresse för böcker (till den bokälskande delen av släktens förfäran). Den här lite mer avancerade pekboken med lite lagom mycket text i passade henne perfekt visade det sig då det bläddrades, tittades och pekades samtidigt som det kommenterades oavbrutet (tyvärr är det ingen förstår vad barnet säger än).


Pyssla med Castor är en pysselbok med lagom svåra pyssel för dem som inte hunnit börja skolan och lärt sig läsa och skriva än. Eftersom den första frågan jag fick om pysselboken var om det fanns klistermärken, så antar jag att det är en viktig detalj i sådana här sammanhang. Ja, det finns klistermärken och de var enligt A väldigt fina. Ett extra plus var att Pyssla med Castor är helt bajsfri, till skillnad från Bajspysselboken, som vi pysslade i sist vi sågs och som var ganska äcklig enligt barnet ifråga.

Inga kommentarer: