tisdag 7 april 2015

Tematrio - Mat

Påsken är ju en av våra mathögtider och vad passar då bättre än att Lyrans tematrio den här gången handlar om mat.
Berätta om tre böcker som präglas av mat! 

Att föda ett barn av Kristina Sandberg – är den första delen i trilogin om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik. Det förekommer mycket mat i alla tre delarna (Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris), men det var bara den första delen fick mig att omedelbart baka småkakor.

Inspector Chen Cao-serien av Qiu Xiaolong – Shanghaipolisen Chen Cao skiljer sig en del från andra poliser inom litteraturen, dels för att han reciterar poesi i tid och otid och dels för att han äter väldigt ofta, maten beskrivs även i detalj. Ibland så känns det att maten tar större plats än morden som han utreder. När jag läser böckerna brukar jag sedan vilja åka till Shanghai för att gå i Chens fotspår och äta det han äter.


Vredens druvor av John Steinbeck – i den här berättelsen som utspelar sig under depressionen på 1930-talet i Amerika så är det jakten på mat som står i fokus. Hur ska man ha råd att köpa mat när lönen inte räcker till och hur ska maten räcka till alla som behöver äta.

8 kommentarer:

Robert W sa...

Vredens druvor är en klassiker som jag skulle vilja läsa. Jag minns att vi läste Pärlan i skolan.

Boklysten sa...

Sandbergs trilogi skulle jag vilja läsa. Jag har läst en bok i Chen Cao-serien och så har jag läst Vredens druvor någon gång för länge sedan.

Ugglanoboken sa...

Vredens druvor är riktigt bra! Böckerna om Maj ska jag snart ta tag i, och kanske baka lite småkakor också :-)

Hanneles bokparadis sa...

annorlunda trio.

Sanna sa...

Vredens druvor är bra! Men deckare som gillar mat är inte ovanligt, det fanns en drös med franskinspirerade deckare som varvade krim-historierna med matrecept, det började med George Simenon och fortsatte bl.a. med Stieg Trenter och Jan Mårtensson!

Monika sa...

Har nu lagt till Qiu Xiaolong på min önskelista. En kinesisk deckare låter ju alldeles fantastiskt :)

Lena sa...

Vredens druvor var det åratal sedan jag läst. Kristina Sandbergs böcker är jag otroligt nyfiken på.

Mrs Calloway sa...

jag tyckte att Vredens druvor var jättetråkig! vi läste den i läsecirkeln. men de kinesiska deckarna verkar jätteintressanta. den stackars Maj lagar ju mat hela tiden i Kristina Sandbergs trilogi