tisdag 28 april 2015

Det goda franska köket


Ända sedan jag så filmen Julie & Julia för några år sedan så har jag suktat efter kokboken Det goda franska köket som är central i filmen, men har bara hittat några svindyra exemplar på andrahandsmarknaden. När jag upptäckte att Det goda franska köket skulle komma ut i nyutgåva så blev jag väldigt glad och beställde ett exemplar så fort det gick. Det är en rejäl kokbok på 719 sidor som täcker det mesta man behöver veta om fransk matlagning och som går igenom alla steg på ett pedagogiskt sätt som gör att alla kan laga rätterna. Nu kommer jag inte att laga alla rätterna i boken (som Julie gör i filmen), men jag har i alla fall hunnit prova några recept som Gâteau à l’Orange (Apelsinkaka), Le Marquis (Chokladkakan) och Oeufs en Cocotte (Ägg i form).


Favoriten hittills har varit Apelsinkakan som gjorde stor succé när jag bjöd kollegorna på den, ett extra plus är att den är helt fett- och mjölkfri, vilket underlättar när en av kollegorna inte tål mjölkprotein. Det var spännande att baka en kaka utan smör, mjölk och bakpulver, istället separerar man gulor från vitorna och vispar vitorna till ett hårt skum som blandas i smeten.


När man har skrivit Det goda franska köket har man varit noga med detaljerna, som med den här tabellen om hur man tillagar kyckling i olika storlek och ålder, från 2 månader till 2 år. Att det sedan inte går att välja kyckling på det viset på min lokala mataffär är något annat. Det finns även en 13-sidig instruktion till hur man gör omeletter, inklusive hur man rengör sin omelettpanna.


Inga kommentarer: