fredag 24 april 2015

Bokbloggsjerka 24 – 27 april

Det var ett tag sedan jag sist var med i bokbloggsjerkan, men den här veckan är det dags för en comeback.

Veckans fråga/utmaning kommer från Koko:
Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!
Det här med att tipsa om böcker som är minst 100 år gamla kräver att man tänker till lite, visserligen läser jag en del klassiker, men oftast de som är skrivna på 1900-talet.

Jane Austen känns naturlig att tipsa om i det här sammanhanget och då särskilt hennes två första romaner Förnuft och känsla och Stolthet och fördom, som båda känns fräscha och är väldigt läsvärda även efter 200 år. Båda böckerna handlar även om den eviga jakten på kärleken.

Jag tyckte även om Gustave Flauberts Madame Bovary när jag läste den för något år sedan, det är berättelsen om Emma som istället för att vara en god hustru till sin man läser romaner, äter praliner, har en affär med en annan man och skuldsätter sig genom att handla onödiga saker. Det var en skandalroman när den kom på 1860-talet och är läsvärd än i dag.


Vill ha lite mer humor så kan jag tipsa om August Strindbergs Hemsöborna, om när fastlänningen Carlsson kommer till Hemsö med ett höganäskrus runt halsen och storslagna planer. Det är en berättelse som blandar det dråpliga med en del tragik.

11 kommentarer:

Sanna sa...

Tre jättebra tips! Madame Bovary skulle ha hamnat i "Lyxfällan" idag...

Monika sa...

Madame Bovary blev jag så besviken på. Det kan till och med ha varit den som fick mig att sluta läsa klassiker :)

Mia Eggimann sa...

Jane Austen har jag tänkt läsa.

[Anna] sa...

Jane Austin kanske jag måste ge en chans, när mina olästa högar minskat lite :)

Boklysten sa...

Jane Austen är den som väldigt många gillar men som jag aldrig riktigt fastnat för.

Robert W sa...

Hemsöborna är väldigt bra som film också. Med Allan Edwall som Karlsson och en mycket ung Sven Wollter som Gusten.

Madde sa...

Jane Austin vill jag gärna läsa!

Cissi sa...

Just ja, Jane Austen glömde jag bort att jag läst. Av någon anledning har August Strindbergs böcker aldrig lockat mig men du lyckas göra bra reklam för den :-).

Lena sa...

August Strindberg är en av mina favoriter bland gamla svenska författare, liksom Selma Lagerlöf, Vilhelm Moberg och Per Anders Fogelström.

Åsa sa...

Hemsöborna är kul, Austens böcker kan ju faktiskt också upplevas som smått humoristiska, om man tänker efter. ;-)

Lotten sa...

August Strindberg tänkte jag på men så snöade jag in på just 1800-talet :-)