lördag 4 april 2015

Badhytten – Det som göms i sand kommer fram ibland


En tidig morgon tjuvspelar de gamla vännerna Egon och Ragnar på Falsterbo golfbana när de för en fasansfull upptäckt. I bunkern på det andra hålet ligger golfklubbens ordförande Sten Silfverstolpe död. Det visar sig snart att det finns ganska många som hade motiv att önska livet ur den omstridde ordföranden. Utredningen av mordet hamnar på bordet hos Falsterbos polisstation, som bemannas av två cyklande poliser, Mårten som inte är den mest kompetenta polisen och som är anledningen till att Falsterbo har en polisstation, då han av länspolismästaren placerats på en plats där han inte kan göra så mycket skada och Lisa som är ute efter en nystart i livet. Till sin hjälp har poliserna den utbrände och sjukskrivne åklagaren Fredrik.

Badhytten – Det som göms i sand kommer fram ibland är en skruvad berättelse som bäst kan beskrivas som en kriminalkomedi då det finns betydligt mer humor och förvecklingar än hårdkokta poliser. Jag tycker verkligen om Badhytten då den verkligen skiljer sig från de vanliga deckarna som jag brukar läsa och bli besviken på. Framförallt så tycker jag att det är skönt att slippa frossandet i övervåld, alldeles för många lik och en berättelse som spårar ut. Visserligen så är den här berättelsen lätt skruvad från början, men på ett mer positivt och charmigt sätt. Det här är den första delen i serien Mord i Falsterbo och jag kommer definitivt att läsa fler delar.


Historiska Media skickade boken

2 kommentarer:

bloggbohemen sa...

Det här låter som en bok för mig! Skriver genast upp den på tipslistan!

Lena sa...

Det där låter som en trevlig bok.