tisdag 10 mars 2015

Med Örnen mot polen


 Sedan jag läste Bea Uusmas fantastiska Expeditionen om misslyckade Andrées polarexpedition så har även jag utvecklat ett intresse för expeditionen. Via Litteraturbanken kunde jag ladda ner boken som sammanställdes direkt efter att expeditionen återfunnits 1930, Med Örnen mot polen, för att lära mig ännu mer och få ett annat perspektiv. Här trodde man initialt att de frusit ihjäl, vilket baserades på sjömännens kommentarer om deras kläder inte var anpassade för en polarvinter. Sedan jag läste boken så känslan av att jag vill äga ett fysiskt exemplar av den växt sig allt starkare och nu har jag äntligen slagit till och köpt ett fräscht exemplar från 1930. Det är en annan känsla att titta på kartor, foton och diverse illustrationer i en fysisk bok än i Letton, särskilt som att en del vecklas ut.

Inga kommentarer: