måndag 12 januari 2015

Tematrio - Jobba, jobba, jobba

Så här när vi står inför årets första riktiga arbetsvecka så har Lyrans tematrio arbetslivet som tema. Det här har varit ett tema som verkade ganska lätt, men som jag hade svårt att komma på böcker till eftersom jag tydligen inte läser så många böcker som skildrar arbetslivet.

Fågelhuset av Ester Roxberg – berättelsen om Liv som tar oss in i livet som praktikant på ett kontor i kulturbranchen.

Svärdet och spiran av Ken Follett – en väldigt tjock roman där alla delar av berättelsen vävs samman av byggandet av en katedral på 1100-talet


Stoner av John Williams – den stillsamma berättelsen om den fattige bondsonen William Stoner som får chansen att studera och sedan blir kvar på skolan som lärare

9 kommentarer:

Boklysten sa...

Folletts bok har jag läst och den var bra. Stoner är jag lite nyfiken på.

Mia Eggimann sa...

Nej jag har inte läst någon av dina men det låter som bra förslag.Stoner har jag tänkt läsa.

Sara Pepparkaka sa...

Jamen, här är ju en som jobbar på kontor! Jag fundserade just på böcker med kontorsråttor!

Hanneles bokparadis sa...

Nya tips igen!

Sanna sa...

Svärdet och spiran är ett bra exempel. Hur tusan kommer man på att man ska skriva en tegelstensroman om hur man bygger en katedral? :) Men bra blev det ju.

Ugglanoboken sa...

Stoner står mycket högt upp på min att-läsa-lista!

Unknown sa...

Follets bok är verkligen bra. Stoner är jag nyfiken på.

Mrs Calloway sa...

Stoner står i min hylla och pockar på uppmärksamhet... Roxberg verkar jätteintressant också

Freja sa...

Follets bok tror jag att jag sett som TVserie, kan det vara så?