söndag 14 december 2014

Julens läsning 2014 – En enkät

Det är alltid trevligt med enkäter och nu när det börjar lacka mot jul så hittade jag en julenkät hos Johannas deckarhörna.

1. Julen närmar sig alltså med stormsteg. Vilka/ vilken bok önskar du dig i julklapp i år?
I år önskar jag mig Sébastien Boudets Le Bakbok och den brittiska komikern Miranda Harts nya bok The Best of Miranda Hart, en bok som enligt uppgift bland annat innehåller tit-bits. För att öka sannolikheten att båda böckerna kommer att ligga under granen så har jag själv beställt dem (då vi i princip har slutat med julklappar bland de vuxna får man se till att fixa sina egna om man vill ha något särskilt).

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.
Jag tycker nog att Kristina Sandbergs prisade trilogi om Maj (Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris) vore en bra julklapp till de flesta. Även Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam borde passa de som inte redan läst den.

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?
För att vara på den säkra sidan så brukar jag se till att det finns intressanta böcker att läsa vid jul, även om det hänt att tomten kommit med någon bok som gått före i läskön. Planeringen är ganska lös och ostrukturerad, precis som resten av året.

4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?
Ja, det har väl hänt att jag dragit mig tillbaka på juldagen för att läsa och vila i det kaos som brukar kunna uppstå när släkten samlas (även om vi inte är så många). Annars så är det bästa tipset kanske att alla bor så nära varandra att man köra kombinationen att umgås på dagtid och åka hem till sig själv på kvällen för lite lugn och ro.

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?
Det har hänt att jag läst en pristagare under julen, men inte på grund av att de vunnit priser, utan för att det är då det funnits tid att läsa böckerna som jag blivit intresserade av tidigare under hösten. Årets Augustpristagare Kristina Sandberg hade jag i vilket fall som helst läst redan innan nomineringen och priset kom.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?
Nej, jag brukar läsa lika ostrukturerat som under resten av året.

7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?
Det finns nog en hel del som jag inte skulle vilja ha i julklapp, men jag kommer inte på något specifikt just nu.

8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?
Den här julen kommer jag att satsa på chokladpraliner från Chocolaterie Fassbender & Rausch i Berlin, som jag shoppade loss i under förra helgens besök i Berlin, som jag tänker kombinera med lite portvin. Då jag inte smakat på pralinerna så hoppas jag att de är så goda som jag tror.

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?
Julen för ett par år sedan tillbringade jag helt försjunken i Ingrid Carlbergs biografi över Raul Wallenberg, Det står ett rum här och väntar på dig…, och tittade i princip bara upp för att göra te och gå på toaletten. Det är något speciellt med böcker som man kan försvinna i på det sättet.

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?

Nej, men jag brukar tänka på att det vore mysigt att läsa Viktor Rydbergs Tomten och Alf Prøysens Snickar Andersson och jultomten för syskonbarnen, men brukar komma på det för sent (typ kvällen den tjugotredje).

2 kommentarer:

Johannas deckarhörna sa...

Roligt att du ville göra enkäten! Ingrid Carlbergs bok om Wallenberg var verkligen otroligt bra! :)

Ina sa...

Det låter som ett trevligt upplägg; praliner, portvin och bra böcker.
Själv lägger jag Lars Lerins nya under granen så att jag säkert får den