onsdag 10 december 2014

Berlin

Helgens besök i Berlin var mitt andra i staden och eftersom jag förra gången gjorde en massa turistsaker, så hade jag lite annat fokus den här gången (som shopping t ex)

Så här i juletid kryllar det av julmarknader i hela Berlin och jag var nog på i alla fall dem stycken, en del for jag till, andra råkade jag bara hamna på. Den är bilden är från mysiga Gerndarmenmarkt, där det även finns en trevlig chokladaffär en Gudrun Sjödén-affär.

På Alexanderplatz fanns förutom en gigantisk julmarknad (som gjorde sig bäst fredag kl 10,30 när det var ganska folktomt) även en världsklocka.

På museet Story of Berlin ingick det en guidad tur i en kärnvapenbunker från 1970-talet, där drygt 3000 människor kunde bo i två veckor om det skulle komma en kärnvapenbomb. Efter två veckor räknade man med att man kunde gå ut igen, fast egentligen byggde man bunkrarna för syns skull så folket trodde att de skulle vara säkra om det blev ett kärnvpenkrig. Det var ett väldigt intressant museum som berätta Berlins historia under 800 år.

Jag hittade även ett bokbytarträd

och en bokautomat på en tunnelbanestation på Alexanderplatz

Bokbrunchen intogs på Gugelhof, där jag valde den tallrik som innehöll croissant (en stor favorit hos mig) och till den beställde jag en orangensaft och milchkaffe.

Ett landmärke som är svår att missa är tv-tornet på Alexanderplatz som syns på långt håll.

Dessutom så innehöll helgen en releasefest/uppläsning med Victoria Larsson om hennes nya bok Ett norrländskt trauma, en trevlig middag och en hel shopping, där jag mest köpte saker till mig själv.

Inga kommentarer: