torsdag 27 november 2014

Prisade favoriter – en enkät

Det är alltid roligt med enkäter, så den här som jag hittade hos Kulturkollo har jag så klart svarat på.

1. Nobelpriset, Augustpriset, Man Booker Prize, hur ser ditt förhållande till bokpriser ut?
Jag tycker att det är lite spännande med bokpriser, men det är inget som påverkar vilka böcker eller författare som jag läser.

2. Oscarsgalan är en höjdpunkt för många filmälskare, Guldbaggegalan en något mindre svensk version. Vilken är, enligt dig, den bästa film som blivit utnämnd till bästa film under dessa galor?
En fantastisk film som fick priset redan 1953 är Härifrån till evigheten, som handlar om när Japan anföll Pearl Harbour 1941. Rollistan innehåller bland andra Frank Sinatra, Burt Lancaster och Montgomery Clift (som inte spelar full, han var helt plakat).
En svensk favoritfilm som fick en Guldbagge är Jan Troells Maria Larssons eviga ögonblick, om en arbetarkvinna som vinner en kamera och vars liv tar en vändning när hon började fotografera.
3. Vilka är dina favoritskådisar som kammat hem stayetter?
Det är ett gäng av mina favoritskådisar som Emma Thompson (som även har vunnit en Oscar för bästa manus), Kate Winslet och Colin Firth.
4. Vilka skådespelare, som ännu inte fått priset, borde få det snarast?
Jag är ganska förtjust i Leonardo DiCaprio och tycker att borde få en Oscar snart, han har ändå varit nominerad fyra gånger. Plus att Joyce Carol Oates borde få Nobelpriset i litteratur.
5. Emmy Awards är ett amerikanskt pris, ett tv-världens motsvarighet till Oscars. Vilken tv-serie är din favorit bland pristagarna?
Jag trodde att jag sett en hel rad med tv-serier som vunnit en Emmy, men efter att ha googlat så visade det sig att mina favoritserier inte har varit bland vinnarna, vilket delvis kan bero på att samma serier verkar vinna flera år i rad.

6. Att tävla i musik funkar tydligen också, det är Melodifestivalen ett exempel på. Vilken är din favorit av de låtar som tävlat?
Jag är inte så förtjust i Melodifestivalen, men en favorit från 1984 är ändå Kall som is med syskonduon Karin och Anders Glenmark.
7. Har du någon kulturell favorit som inte hann få sin beskärda del av priser innan hen dog?

Den enda som jag kan komma på är den fantastiske amerikanska skådespelaren Montgomery Clift som nominerades till en Oscar fyra gånger, men som aldrig vann (till sitt stora förtret).

Inga kommentarer: