onsdag 29 oktober 2014

Sonen

Sonny Lofthus är en professionell syndabock som sedan tolv år sitter i Norges mest rymningssäkra fängelse där han erkänner andras brott och sonar deras straff mot att han får sina dagliga heroindoser. Han är också den som de andra fångar går till för att bikta sig och när han en dag får höra något som ändrar allt rymmer han från fängelset och börjar hämnas på dem som han anser står i skuld till honom.

Sonen är Jo Nesbøs andra deckare som inte ingår i serien om polisen Harry Hole, den förra fristående boken, Huvudjägarna, var jag dock inte så förtjust i. Den här boken påminner mer om Hole-böckerna, då den rör sig i Oslos undre värld och är ganska våldsam. Det är en ganska spännande bok som har ett driv i språket och ett högt tempo som gör att den är svår att lägga ifrån sig. Mina invändningar mot boken är att den är får lång, få böcker behöver vara 540 sidor (särskilt inte deckare enligt mig) och att det är på tok för många lik i boken som dör på diverse bestialiska sätt. En deckare blir inte bättre ju fler sidor och lik man använder sig av.

Piratförlaget skickade boken


1 kommentar:

Maria sa...

Just det ja, Huvudjägarna måste jag läsa. Jag gillar böckerna om Harry Hole.