fredag 10 oktober 2014

Bokens dag

När man bor i Östersund så är man inte särskilt bortskämd med litteraturevenemang, så när det ordnades Bokens Dag på biblioteket så var jag så klart där. Det bjöds på flera författarbesök uppdelat på två pass. Först ut var Nina Hemmingsson som både berättade om sina serier och visade några av dem. Det första passet fortsatte sedan med att två av bibliotekarierna intervjuade Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg om deras fantastiska Engelfors-trilogi.


Den underbara och allmänt fantastiska Sara Lövestam som bland annat roade oss med verbfraser och lite andra saker från hennes senaste bok Grejen med verb. Hon följdes av Marie Hermansson, som berättade om hur hennes senaste roman, Skymningslandet, på ett bra, men lite mer lågmält sätt.


Sist ut under kvällen var Håkan Nesser som intog scenen med stor pondus och humor. Innan han började prata om sitt eget författarskap så inledde han med att återknyta till Sara Lövestam och verbfraserna, något som han aldrig lärt ut under sina 24 år som svensklärare på högstadiet.

 När jag efteråt fick mitt nyinköpta exemplar av debutroman Udda signerad av Sara Lövestam (den enda av hennes böcker som jag inte ägde) så visade sig att hon (till min lätta förvåning och stora glädje) kände till Den läsande Kaninen.

1 kommentar:

Mrs Calloway sa...

alltid kul med litteraturevenemang. 19 oktober går det ett av stapeln här i Hässleholm med Arne Dahl, Anna - Karin Palm, Marie Hermanson och Katarina Wennstam