tisdag 9 september 2014

Tematrio - Titeladjektiv

Lyran fortsätter den här veckan med ytterligare en tematrio som är lite lurigare, i alla fall för mig som inte är så duktig på grammatik.

Berätta om tre bra böcker med adjektiv i titlarna! (Och håll koll på skillnaden mellan adjektiv och adverb så ni inte svarar på någon kommande utmaning ;) Eftersom jag inte riktigt har koll på adverb så får jag ta risken att jag svarar på en kommande utmaning. Däremot så skulle subjektiv passa mig bättre.

Den tysta flickan av Peter Høeg är en ganska märklig bok om en cirkusartist med väldigt bra hörsel och stora skatteskulder. När den kom så levde den inte upp till mina förväntningar efter att ha väntat i elva år på att min stora favoritförfattare skulle släppa en ny bok.

En fager mö av Joyce Carol Oates är berättelsen om sextonåriga Katya och hennes märkliga förhållande med den betydligt äldre konstnären Marcus Kidder. Boken hör till Oates kortare.


Då blev du tyst av Christa von Bernuth är en riktigt bra och spännande deckare med kriminalkommissarie Mona Seiler vid Münchenpolisen. Minns att det var ovanligt svårt att lista ut vem mördaren var.

6 kommentarer:

Sanna sa...

Det är jättefina adjektiv! Jag tror att en adverbutmaning skulle bli jättesvår, jag kollade snabbt genom min hylla när jag såg vad Lyran skrivit och jag hittade bara ett enda adverb i hela hyllan. Substantiv är lite lättare!

Hanneles bokparadis sa...

Tänk så många intressanta titlar och även en predikatsfyllnad!

Boklysten sa...

Jag gillade också Då blev du tyst.

Maria sa...

En fager mö gillade jag. Har läst tre böcker av Bernuth men är inte jätteförtjust. Kul med deckare på tyska men ändå inte helt i min smak.

Unknown sa...

Jag hade med svårt att reda ut veckan tematrio. Jag hoppas att jag fått rätsida på det hela! Av dina titlar så är det bara Joyce Carol Oates jag har läst. Den sista verkar dock intressant.

Freja sa...

Jag har inte läst någon av dem, tack för tips!