söndag 28 september 2014

En liten uppfräschning

Man kan tycka att en gammal sekretär inte har så mycket att göra med böcker att göra, men sedan jag ärvde farmors sekretär i våras så har den blivit mitt datorbord och det är där jag skriver nästan alla min blogginlägg nu för tiden. Dessutom så brukar jag ha en att läsa-hög liggande på den,

Att sekretären har varit i behov av en uppfräschning har har tyckt ganska länge (det har varit bestämt sedan många år att det var jag som skulle ärva den), dels för att den var sliten och dels för att jag inte tycker att den mörkbruna färgen är särskilt fin. När jag skapade lite på ytan så visade det sig att den en gång i tiden varit grå och ljusblå, innan farfar målade om den på 1970-talet. Det har dock tagit lite att samla mod, hitta färg och googla hur man bäst målar gamla möbler.

Efter en del funderande, och en viss förundran över de fantasifulla namnen på färgerna, så valde jag grönt och ljusgrå (fast den ser mer vit ut på bilden) och är nu väldigt nöjd med resultatet.

Eftersom det blev mycket färg över så började jag se mig omkring hemma efter andra möbler som skulle passa i en grå/grön färgskala och den enda som stod ut var en sliten pall som nu är fräschare, men däremot är den fortfarande lika vinglig. Nu funderar jag på om det går att måla om Billybokhyllor med ett bra resultat och försöker få släktingar att måla om möbler.

Inga kommentarer: