måndag 21 juli 2014

Tematrio - Vänskap

Den här gången har Lyrans tematrio vänskap som tema. Berätta om tre böcker som handlar om vänskap!

Bridget Jones av Helen Fielding – i alla tre böckerna så spelar vänner en stor och viktig roll i Bridgets liv. De hjälper till att stötta och uppmuntra varandra.

Den hemliga historien av Donna Tartt – det finns en stark vänskap och gemenskap i den kompisgrupp som Richard Papen hamnar i när han börjar på college. I det här fallet är dock inte vänskapen helt av godo, vilket blir tydligt när gruppen vänder sig mot en av medlemmarna.


Stål av Silvia Avallone – egentligen är det lite för tidigt för mig att uttala mig om boken eftersom jag började på den igår, men det känns som att berättelsen centrum är vänskapen mellan de två trettonåriga flickorna Anna och Francesca.

7 kommentarer:

Boklysten sa...

Har tänkt att läsa Den hemliga historien men det får bli efter Steglitsan.

Lena sa...

Ja Bridget Jones hade man kunnat ha med. Helt perfekt ju!! Stål har faktiskt även jag med.

Anonym sa...

Har inte läst någon av dessa, så tack för tips :)

Helena sa...

Tyckte mycket om både Bridget Jones och Den hemlige historien.

Anna sa...

Den hemliga historian är min favoritroman alla kategorier, men det känns som om jag svarar med den på alldeles för många utmaningar så den fick stå tillbaks denna gången ;)

Jag funderade lite på Bridget Jones också. Böckerna är ju faktiskt bra, det känns som om filmerna har tagit över lite bara.

Anonym sa...

Jag har Stål väntandes i bokhyllan. Ska bli intressant att höra vad du tycker om den. :)

Freja sa...

Åhh, Stål borde jag haft med på min lista, hur kunde jag glömma den, en av de bästa böcker jag läste i fjol!