måndag 7 juli 2014

Tematrio - Sånt jag äntligen läser eller sånt jag verkligen borde ha läst

Den här veckan frågar Lyran om böcker som bidat sin tur i bokhyllan eller som man aldrig kommer sig för att läsa trots att man kanske borde göra det.

Berätta om tre böcker ni äntligen sett till att läsa eller om tre böcker ni borde läsa!

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij är en bok som jag länge känt att jag borde läsa och har den som pocket här hemma i hyllan, men trots att jag börjat på den både i pappersformat och som ljudbok så har det inte gått så bra.

Kanada av Richard Ford är en bok som jag tänkt läsa sedan den kom på svenska förra året, men som hela tiden halkat allt längre ner på att läsa-listan. När det visade sig att både jag och Richard Ford ska till Sigtuna Litteraturfestival i augusti så har jag tagit tag i den och så här efter halva boken så tycker jag om den.


Stål av Silvia Avallone är också en bok som jag känt att jag borde läsa sedan den kom, särskilt med tanke på allt positivt jag hört om den. Nu ligger den i alla fall överst i sommarläshögen här hemma, så den är på gång.

8 kommentarer:

Anna sa...

brott och straff är ju en bok som man sma ha läst någon gång. Jag nöjer mig med ryska noveller, det är alldeles tillräckligt för mig.

Anna sa...

brott och straff är ju en bok som man sma ha läst någon gång. Jag nöjer mig med ryska noveller, det är alldeles tillräckligt för mig.

Boklysten sa...

Kanada köpte jag nyligen och tänkte sätta igång med inom kort.

Sanna sa...

Å, Brott och straff! Jag älskar Dostojevski, han är mycket läsvärd, om än lite dyster emellanåt.

Anonym sa...

Både Kanada och Stål finns med på min läslista också :)

Mia Eggimann sa...

Jag har ingen av dessa men de är välbekanta för mig

Helena sa...

Brott och straff är en sådan där bok som jag tycker att jag borde läsa, men jag är lite glad att jag inte har den i bokhyllan så att den kan påminna mig hela tiden :)

Freja sa...

Brott och straff läste jag när jag var ung, jag minns ingenting av den... Stål, däremot, läste jag förra hösten och tyckte den var kanon!