onsdag 11 juni 2014

Tematrio - Sverige

Efter ett litet uppehåll så är Lyran tillbaka med en ny tematrio, och den här gången är det Sverige som är temat och uppgiften är att berätta om tre svenska författare. Det finns ju väldigt många bra svenska författare, så den stora utmaningen blev att begränsa mig och försöka tipsa om några författare som jag inte brukar tipsa om.

Majgull Axelsson är en författare som läst och tyckt mycket om under ganska många år och även om hon skrivit flera bra böcker så är den senaste, Jag heter inte Miriam, den bästa och ett mästerverk.

En lite nya litterär bekantskap är Kristina Sandberg som snart kommer med den tredje delen i trilogin om hemmafrun Maj, Liv till varje pris. De två första delarna Att föda ett barn och Sörja för de sina har varit väldigt bra och fängslande på ett som man kanske inte tror eftersom de handlar om en hemmafrus vardag med städning, matlagning och bakning.

Sara Lövestam är en författare som jag upptäckte för bra precis ett år sedan och som jag föll pladask för och läste sedan i rask takt alla hennes böcker. Hon har även fått mig som inte är så förtjust i grammatik att läsa en bok om verb, Grejen med verb, som är en väldigt annorlunda grammatikbok.

6 kommentarer:

Lena sa...

Har också läst ett par böcker av Majgull Axelsson, men inte den senaste. Men den kommer jag säkert att läsa så småningom.

Ugglanoboken sa...

Precis som många andra planerar jag att läsa Majgull Axelssons bok - den verkar superbra!

Ugglanoboken sa...

Precis som många andra planerar jag att läsa Majgull Axelssons bok - den verkar superbra!

Helena sa...

Läsningen av Jag heter inte Miriam närmar sig, står på köplats 50 nu, startade på närmare 200 :)

Helena sa...

Läsningen av Jag heter inte Miriam närmar sig, står på köplats 50 nu, startade på närmare 200 :)

Freja sa...

Jag gillar Axelsson, och boken om verb ligger i min att läsa hög, men tvåan är en ny bekantskap för mig, tack för tipset!