tisdag 24 juni 2014

Is it just me?

För ett tag sedan så upptäckte jag den brittiska komediserien Miranda när den började visas på SVT och den fick mig att skratta mer än jag kan minnas att jag gjort åt någon annan komedi. Har du missat den, gå då genast in på SVT Play eller SVT Flow och titta på den. Bakom serien står den begåvade Miranda Hart, som både skrivit serien och spelar huvudrollen, och när jag upptäckte att hon även skrivit en bok så blev jag så klart nyfiken. Boken Is it just me? är inte en självbiografi, i alla fall på det vanliga sättet, även om den handlar om Mirandas liv, inklusive en hel del pinsamheter som hon lyckats råkat ut för genom åren. Boken riktar sig mycket till den osäkra artonåriga Miranda och det finns många underhållande dialoger mellan den vuxna och den unga Miranda där syftet är att försöka förklara att livet kommer att bli bra, även om det inte blir som man tänkt sig. Förutom dialogerna med den unga så är boken skriven med ett direkt tilltal till läsaren, som för övrigt tilltalas som My Dear Reader Chum (MDRC), på ett liknande sätt som används i tv-serien. Det är en väldigt rolig och underhållande bok som framkallar en del fniss och skratt. När jag läste om hur Miranda (185 cm lång) av misstag på ett barnkalas lyfter upp en något förvånad 42-årig dvärg i tron att det är ett barn så fick jag ta en skrattpaus när jag såg bilden framför mig. Förutom att vara en underhållande bok så handlar den om att våga följa sina drömmar, inte låta sig nedslås av motgångar (och pinsamheter) och att livet kan bli ganska bra ändå, trots att det inte blev riktigt som man tänkt sig. Jag kan dock känna att man bör ha sett tv-serien Miranda för att tillfullo kunna uppskatta boken. Such fun!

Finns att få tag på här och här 

Inga kommentarer: