lördag 10 maj 2014

Kommande böcker

Samtidigt som jag kan tycka att antalet olästa böcker här hemma bara verkar öka (bristande läslust botas som bekant med bokinköp) så har jag hittat en del intressanta böcker som släpps i slutet av sommaren, framför allt i augusti (när jag passande nog har semester). De jag mest ser fram emot att läsa är

Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson (Piratförlaget) – den andra boken om Leo Junker
Systerland av Curtis Sittenfeld (Wahlström & Widstrand) – äntligen en ny bok av en favoritförfattare
Till flickorna i sjön av Elin Olofsson (Wahlström & Widstrand) – kommer i likhet med debuten Då tänker jag på Sigrid utspela sig här hemma i Östersund
Liv till varje pris av Kristina Sandberg (Norstedts) – den efterlängtade tredje delen i trilogin om Maj
Den lysande världen av Siri Hustvedt (Norstedts) – jag har förhoppningar om att kommer att vara i klass med hennes bästa

Det kommer även några böcker senare under året som jag ser fram emot, här gissar jag att listan kommer att växa framöver

Karthago av Joyce Carol Oates (Bonniers) – att det kommer en ny bok av den väldigt produktiva Oates är ingen överraskning, det är bara att hoppas på att det är en av hennes bättre böcker
Nätter i Reykjavik av Arnaldur Indriðason (Norstedts) – den förra boken Den stora matchen blev jag besviken på, men den här utlovar Erlendurs närvaro
Stalker av Lars Kepler (Bonniers) – egentligen tycker jag att böckerna om Joona Linna är lite för mycket av det mesta, men jag kommer ändå att läsa den femte boken och kommer troligtvis ha svårt att lägga ifrån mig den

Himmelsstrand av John Ajvide Lindqvist (Ordfront) – äntligen en ny bok från den svenske skräckmästaren 

5 kommentarer:

Lena sa...

Ja visst är det konstigt att antalet olästa böcker bara ökar hela tiden :)

Lotten sa...

Åh, Elin Olofsson och Kristina Sandberg. Hurra!

Anonym sa...

Det finns så många bra böcker att se fram emot! Mina olästa böcker förökar sig som den värsta dagisbakterie de med! ;-)

Maria sa...

Keplers böcker är lite för mycket av allt och särskilt av supersnutar men jag läser dem i alla fall. Svårt att sluta när jag väl börjat på något sätt.

Maria sa...

Keplers böcker är lite för mycket av allt och särskilt av supersnutar men jag läser dem i alla fall. Svårt att sluta när jag väl börjat på något sätt.